duminică, 24 martie 2013

O poveste despre....

Într-o dimineaţă, stăpânitorul unei cetăţi fu trezit de nişte strigăte care se auzeau din piaţă: „Hai la mere! Mere dulci cum n-aţi mai gustat!”. Ridicându-se indispus din pat şi privind pe fereastră, văzu un târgoveţ ce vindea, într-adevăr, mere, înconjurat de o mulţime de muşterii. „Trebuie să fie tare bune merele alea”, îşi spuse mai-marele cetăţii şi, făcându-i-se poftă, îl chemă pe primul său sfetnic şi îi porunci: „Ia cinci galbeni şi mergi în piaţă să cumperi mere de la târgoveţul acela”. Primul sfetnic îl chemă pe paharnic şi îi spuse: „Uite patru galbeni, du-te şi cumpără mere”. Paharnicul se adresă, la rândul său, stolnicului: „Poftim trei galbeni, de care să cumperi mere de la târgoveţul acela”. Stolnicul îl chemă pe primul străjer, îi dădu doi galbeni şi îl trimise în piaţă. Acesta dădu un galben unui străjer din subordine, iar acela se duse la târgoveţ şi îi luă la rost: „Hei, ce tot strigi aşa ? Ai tulburat somnul mai-marelui cetăţii, iar drept pedeapsă mi-a poruncit să-ţi confisc căruţa asta cu mere”. Zis şi făcut. Întors la şeful său, străjerul se lăudă: „Am făcut un târg nemaipomenit. Cu un galben am cumpărat o jumătate din căruţa cu mere a tărgoveţului”. Primul străjer merse la stolnic: „M-am târguit şi, cu cei doi galbeni pe care mi i-ai dat am reuşit să cumpăr un sac cu mere!”. Stolnicul - repede la paharnic: „Cu trei galbeni am luat o tolbă întreagă cu mere”. Paharnicul dosi jumătate din cantitate şi apoi merse la primul sfetnic: „Iată, cei patru galbeni mi-au ajuns doar pentru o jumătate de tolbă cu mere”. Iar primul sfetnic se înfăţişă dinaintea stăpînitorului cetăţii şi glăsui: „Măria ta, iată, am îndeplinit porunca. Numai că de acei cinci galbeni n-am reuşit să târguiesc decât cinci mere”. Mai-marele cetăţii muşcă dintr-un măr şi cugetă: „Hmmm… Cinci mere pentru cinci galbeni… scump, foarte scump! Şi, cu toate astea, târgoveţul acela avea o mulţime de cumpărători. Înseamnă că lumea o duce bine, are bani.
Ia să măresc eu birurile!”

(repostare)

36 de comentarii:

  1. Cred ca asa gandesc si ,,alesii'' nostri. Judecand dupa masinile de ultima generatie care se perinda pe strazile ultimului catun, Romania pare o tara bogata. Deci de ce sa nu se mareasca ,,birurile''?!


    Iar a doua morala a povestii tale, cred ca suna cam asa: ,,Pana la Dumnezeu, te mananca sfintii."

    RăspundețiȘtergere
  2. :)
    O decizie mai buna nici ca se putea lua! La marit toata lumea se pricepe....si vorba aia pana ajungi in Rai te manaca sfintii....
    Dar marul asta al tau il imparti cu mine?:))
    Pop!

    RăspundețiȘtergere
  3. he he. bună dimi :)
    vezi, d'aia-s portocalele mai ieftine ca merele :)))) importatorii dau peşcheşul cui trebuie, la timp :))))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. oameni care se pricep la "povesti" cu talc,nu? :))

      Ștergere
    2. Daaa, dar din păcate, astfel de pilde ajung numai sub ochii celor care îi ţin deschişi oricum. Ceilalţi, Dumnezeu cu mila...

      Ștergere
  4. Istoria se repeta!:))
    Bunica ne mai povestea povestea asta.
    Intelepciune populara e mereu la moda,exact ca nemuritorul Caragiale.:)
    Duminica luminoasa sa ai!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cum ar putea sa se demodeze cand oamenii sunt departe de a-si schimba obiceiurile ?:))
      o duminica faina iti doresc si eu draga angi!

      Ștergere
  5. pildele sunt povestile cu caracter moralizator, care au dovedit ca "moda" nu exista decât în mintile unor snobi! timpul este nou, oamenii vechi...

    te pup draga mea draga. sa ai o duminica minunata!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. lucrurile stau chiar asa :)
      pup si eu draga mea tare draga,linistita sper sa fie si duminica ta!

      Ștergere
  6. Stiam povestioara, usor modificata, dar mi-a facut deosebita placere sa o recitesc.

    Din nefericire asa functioneaza economia. Si nu doar la noi, in general.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. circula de mult pe net dar e mereu de actualitate si cred ca va mai ramane mult timp...

      Ștergere
  7. Lantul slabiciunilor..Sa traim bine, nu?!

    RăspundețiȘtergere
  8. Cred ca sigur povestea se petrecea in Romania! este primul gand care mi-a venit cand am citit, caci romanii se pricep tare bine sa-si fure singuri caciula.
    Asa cum Ceausescu credea ca oamenii o duc bine, sunt fericiti si il iubesc ca pe un mare conducator... Minciuni peste minciuni, de sus pana jos... Mai rau este ca nu invatam mai nimic din greseli....
    O lectie buna, draga Pandhora!
    O duminica frumoasa! :-)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. advarat,lectia e bun doar ca nimeni nu trage invataminte din ea...
      o duminica frumoasa iti doresc la randul meu draga Alex! :)

      Ștergere
  9. Splendidă...e o fotografie a lumii de astăzi,dar nu numai...

    RăspundețiȘtergere
  10. Actuala povestea, din pacate! Este si o vorba: pana la Dumnezeu, te mananca sfintii !
    O seara frumoasa, Pandhora!

    RăspundețiȘtergere
  11. a. Poate povestioara este mult mai veche, deşi a circulat intens pe mail pe când Emil Boc tăia veniturile, adică în 2010.
    Textul e un exemplu de ceea ce înseamnă o "camarilă", pentru vremurile vechi, şi de ceea ce înseamnă o haită de şacali rapace în vremurile de azi.După modelul "jocurilor piramidale" de acum vreo 20 de ani, aş zice că e un mod de..."îmbogăţire piramidală".Omniprezentă în toate structurile bugetare şi nebugetare de la noi.Dacă nu intri în acest "joc", eşti un om mort.Căci toţi trebuie să trăiască, nu-i aşa ?!
    b. Tare aş vrea să văd concluziile anchetei cu cei de la RADET.Dar oare mai apucăm să vedem ceva ? Probabil în secolul al XXII-lea... :)))
    c. Mulţumiri Pandhorei pentru această postare cu tâlc pe care aş pune-o la loc vizibil, în ramă aurită, ca să ne amintească mereu că înşelăciunea şi minciuna sunt la tot pasul, ba chiar îşi dau şi mâna !

    RăspundețiȘtergere
  12. multumesc de apreciere draga Marco! :)
    sa tragi "spuza" pe turta ta e o practica veche ca si trasul ponoaselor...aici ne incadram majoritatea dintre noi....

    RăspundețiȘtergere
  13. Povestea noua... obiceiurile vechi! Sau invers?!

    RăspundețiȘtergere
  14. Probabil asa e si la noi, acolo sus, perceptia.
    O mai citisem candva dar mi-a placut la fel de mult. Fiindca e dureros de adevarata... :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. povestea e valabila mai peste tot doar ca intensitatea ei difera de ia un loc la altul...

      Ștergere
  15. Sa faci comert e o arta la urma urmei....Doar regulile si culorile se mai schimba in functie de cei care minuiesc cutitul si pensula.
    Mi-a placut povestioara cu tilc, n-o stiam si, poate de aceea, la o prima citire m-a 'curentat' cu actualitatea de care se face vinovata.

    RăspundețiȘtergere
  16. Uau! Parca ni s-ar potrivi si noua, nu crezi? :))

    RăspundețiȘtergere