duminică, 11 decembrie 2011

"Si pentru ca toate acestea trebuiau sa poarte un nume...li s-a spus...(1)


O sa ma repet spunand ca imi este definitiv drag Bucurestiul....ma bucura si ma supara aproape in egala masura...
Totusi,este un oras viu cu un trecut in spate, mai frumos sau mai putin
frumos...
Intotdeauna m-am intrebat,oare ce se ascunde in spatele numelor vechilor sau noilor cartiere din Bucuresti?Si pentru ca am aflat, o sa va spun si voua...sunt sigura ca veti fi surprinsi asa cum si eu am fost....

Balta Alba

Exista mai multe opinii cu privire la numele cartierului Balta Alba. Astfel, se crede ca in timpul "ciumei lui Caragea", in 1813, mortii erau adusi in aceste locuri aflate la marginea mosiei Dudesti si stropiti cu var nestins. Ploile spalau varul, formand balti albe.Putini stiu ca atunci cind s-a sapat fundatia primului bloc cu 17 etaje de pe BabaNovac, s-a descoperit unul din locurile unde au fost ingropati cei morti de ciuma. S-au oprit lucrarile aproape o luna. Se spune ca virusul ciumei rezista si 500 de ani...

Baneasa

Initial aici s-a aflat un vechi sat Carstienesti, care a intrat in anul 1761 in proprietatea Ecaterinei Vacarescu ("baneasa"), vaduva marelui ban Stefan Vacarescu (banul era un mare dregator, cel mai inalt rang boieresc din Tara Romaneasca).Ea a construit biserica Sfantul Nicolae, aflata pe partea stanga a soselei Bucuresti -Ploiesti...

Berceni

Francisc Rákóczi al II-lea pleaca la turci (nici el nici turcii nu se intelegeau cu Habsburgii, iar asta ii facea prieteni). La fel procedeaza si o parte din apropiatii lui Rákóczi. Mai exact o ceata de husari condusi de groful Miklós Bercsényi. Nu stiu daca au stat doar ca sa-si traga sufletul ori s-au oprit de tot, cert este ca, undeva la sud de Bucuresti, husarii Berceni au luat o pauza.Soseaua Berceni este o artera noua la fel ca si cartierul format dupa 1945...


Colentina

Exista la 12 aprilie 1575 satul Obilestilor pe Colentina, la est-ul orasului, intre Dobroesti si Florestii de Sus. Referitor la originea numelui raului, a lacului si a satului Colentina exista o etimologie populara: colea-n tina, adica in noroi, in mlastina...

Cotroceni

Soseaua si cartierul poarta numele unui vechi sat, Cotroceni, amintit documentar pentru prima data in timpul domniei lui Mihai Viteazul. Langa sat se afla falnica si deasa,Padurea Cotrocenilor, loc de refugiu pentru cei ce doreau sa-si piarda urma, de unde probabil expresia "a se cotroci"....


Crangasi

O parte din cartierul Crangasi se numea Grant si provine de la Effingham Grant, care a fost secretarul consulatului britanic de la Bucuresti pe la 1850. S-a casatorit cu Zoe Golescu, nepoata mostenitoare a boierului Dinicu Golescu. Cel pe mosia caruia a fost construita Gara de Nord. Podul Grant tot dupa el a fost denumit...

Restul...data viitoare :)

sursa: www.scribd.com
sursa foto: 
www.bucurestiivechisinoi.ro (Cartierul Berceni)

28 de comentarii:

  1. Foarte interesant. Ca bucureştean, chiar sînt interesat. Unele lucruri le ştiu, pentru celelalte deja îţi mulţumesc, pentru că ni le împărtăşeşti! :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Bravo, Pandhora!Mi-au plăcut mult şi am citit cu interes cele postate şi abia aştept urmarea din...numărul viitor.Cunosc doar de unde provine denumirea de..."Bucureşti", de..."Drumul Taberei", de "Ferentari" şi de..."Cişmigiu", dar le trec sub tăcere! :) O seară bună!

    RăspundețiȘtergere
  3. Tiberiu : cu multa placere...mi se pare fascinant ce se afla in spatele acestor nume...
    si eu stiam despre unele dar despre altele nu stiam chiar nimic :)
    te mai astept :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Marco Polo: mi-ai lipsit sa stii :)

    despre Drumul Taberei si Ferentari in numarul viitor...am ales sa le pun in ordine alfabetica :)
    te maia stept :)

    RăspundețiȘtergere
  5. @Pandhora: Mulţumesc mult de invitaţie!Vin cu plăcere dar intrarea mea în Bucureşti este dinspre..."Afumaţi"-"Voluntari", apoi merg pe "Colentina", trec pe lângă mănăstirea "Plumbuita", apoi pe la..."Bucur-Obor", o iau pe Ştefan-cel-Mare,intersectez "Dorobanţii, intru în "Piaţa Victoriei", virez pe "Banu'Manta" pe lângă Primăria cu turnuleţ, salut din mers "Podul Grant" şi cobor în..."Turda", la naşii mei.Mă mai duc prin ..."Regie", ajung în "Giuleşti" şi "Crângaşi", apoi, pe "Şoseaua Virtuţii, trec în "Drumul Taberei" la varele mele! Şi mie îmi place Bucureştiul!Mult!Aşa cum e!

    RăspundețiȘtergere
  6. Marco Polo: frumos periplu...doar la mine in cartier vad ca nu ajungi :((
    sa stii ca si Bucurestii Noi au un farmec aparte...mai simplu e adevarat...simplu dar si curat este si Parcul Bazilescu :)
    Primaria cu Turn se renoveaza acum...iubesc cladirea aceea :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Si mie mi se pare foarte interesanta provenienta denumirilor! Astept urmarea:)

    RăspundețiȘtergere
  8. tetris : sper ca vei regasi si cartierul in care locuiesti...asta in cazul in care esti din Bucuresti...daca nu...sper ca te vei bucura in contiunuare de frumusetea povestii :)

    RăspundețiȘtergere
  9. cate informatiii... e placut sa stii pe unde te plimbi

    RăspundețiȘtergere
  10. Sophie : ma bucur ca iti pot fi ghid :)

    RăspundețiȘtergere
  11. Interesant de stiut de unde provin denumirile cartierelor. Toate ca toate dar balta alba are o poveste oarecum infricosatoare. Astept continuarea....

    RăspundețiȘtergere
  12. geanina: nici eu nu stiam povestea si m-a tulburat gandul ca...dar timpul sterge aproape totul...
    va urma...desigur :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Crangaşiul era un cartier în care se intra cu cizme atunci când ploua, casele stăteau să cadă la primul vânt, aici se ascundeau hoţii şi pleava societăţii.
    Linia de demarcaţie dintre civilizaţie şi era dată de podul Grant şi şoseaua Giuleşti. În Giuleşti, apăruseră deja blocuri construite pe vremea lui Gheorghiu Dej, fotbaliştii şi oameni de vază se întâlneau la un restaurant din zona cu asfalt, acesta a ajuns peste ani ruină.

    RăspundețiȘtergere
  14. Costea: stiam...stiam ca si tu iubesti Bucurestiul...am vazut asta in fotografiile tale...

    RăspundețiȘtergere
  15. Foarte interesant, apreciez si mai astept:)!

    RăspundețiȘtergere
  16. RobertN : ma bucur...va urma poti fi sigur :)

    RăspundețiȘtergere
  17. DOAR NOI: ma bucur tare Claudia ca ti-a prins bine :)

    RăspundețiȘtergere
  18. Interesant! Nu sunt bucurestean de foarte mult timp... apreciez informatiile! :)
    Seara placuta!

    RăspundețiȘtergere
  19. Diverse : sesizez o urma de melancolie in "vocea" ta :)

    RăspundețiȘtergere
  20. Bună scumpo!
    Foarte interesant...
    Aștept și cartierul meu,Bucur-Obor!
    O săptămână plină de bucuri îți doresc!
    Cu mare drag te îmbrățișez scumpo!

    RăspundețiȘtergere
  21. *ELENA*: sigur...va urma :)
    pup si eu...o seara frumoasa iti doresc la randul meu >:D<

    RăspundețiȘtergere
  22. Si mie mi-a fost dor de Marco Polo! Uite ce traseu frumos ne-a descris.

    RăspundețiȘtergere
  23. fata din dafin: ma bucur ca nu sunt singura care i-a simtit lipsa :)
    si da...l-a descris si frumos si cu mult drag...se simte asta :)

    RăspundețiȘtergere
  24. Să nu spui că suntem şi vecini! :))) Asta n-aş fi crezut-o... :)
    Stiam de vechile nume, am lucrat la o monografie a Bucureştiului.

    RăspundețiȘtergere
  25. Max Peter : daca locuiesti in Bucurestii Noi...probabil ca da :))

    mi se pare fascinant sa scormonesc si sa gasesc radacina numelor pe care le au cartierele de azi:)
    cred ca a fost o munca deosebita :)

    RăspundețiȘtergere
  26. Nu după numele vechi am umblat, ci după imagini ale Bucureştiului la începutul secolului 20. Dar am dat în surse şi de ele.

    RăspundețiȘtergere
  27. Max Peter : sunt sigura ca ai muncit cu placere :)

    RăspundețiȘtergere